fbpx

Az ingatlanos IT eszköztára

Itt az ideje, hogy átgondoljuk, mit és hogyan használunk

A koronavírus kemény csapást mért és mér az ingatlanos szektorra. A propertybase.com cikke szerint nincs más választás, mint felhasználni a legfrissebb technológiákat és megtalálni azokat a módszereket, amelyekkel hatékonyabb lesz az ingatlanosok és ügyfeleik együttműködése.

A cikk szerint kiszámíthatatlan helyzetben vagyunk, korábbi tapasztalataink nincsenek hasonló szituációkkal kapcsolatban. A világ szerencsésebb tájain (és bár minden relatív, Magyarország még mindig ide tartozik globális összehasonlításban) legfeljebb azok éltek át hasonló sokkszerű eseményt, akik ma már 70 felett járnak. A helyzet sajátos abból a szempontból, hogy bár voltak helyi vagy akár világméretű válságok is, ez a mostani járvány világméretű, miközben mindenkit egészen közelről és személyesen is érint. És mindez szinte az egyik pillanatról a másikra történt, jó esetben otthoni munkára, virtuális találkozókra kényszerültünk. Az iskolák is bezártak, amennyire csak lehet, digitális üzemmódra kapcsoltak, ami további plusz életszervezési feladatot jelent az egyébként is improvizációra kényszerülő munkavállalóknak. Az eddig megszokott munka- és életmódunk borult fel.

Természetesen a koronajárványnak is vége lesz egyszer. Akkor majd az lesz a fontos, hogy hogyan tudtunk alkalmazkodni a rendkívül gyors változáshoz és mennyire tudtunk előnyt kovácsolni abból, ami bár régóta küszöbön állt, de most ránk szakadt: a virtuális működésre való váltásból. Amikor a távolságtartás véget ér, egy dolog biztos: azok, akik magukévá tették a technológiai megoldások, online kommunikáció, digitális marketing eszköztárát, újradefiniálták saját munkakörüket és munkahelyüket, lényeges előnyre tesznek szert a többiekhez képest.

Barátkozz meg a technológiával!

Nem lehet élőben lakást mutatni, kevesebb a kijutás, kevesebb a vevő. De mindenki otthon van, ami azt jelenti, hogy az online keresés folytatódik. Akik venni akarnak, azok továbbra is meg szeretnék nézni az ingatlant, csak máshogyan. Lehet folyamatosan kommunikálni, 3D videós bemutatókat nézni (erre jó eszköz a Matterport vagy a BoxBrownie), virtuálisan szétnézni a környéken és le lehet bonyolítani az adásvételt otthonról.

Aki használ valamilyen ingatlanos szoftvert, fontos, hogy teljes körűen kihasználja (megj. ez a Realmonitor előfizetésre is igaz. Sokan nem használják a jutalékriasztást vagy a hirdetésfigyelőt, kizárólag a magánlistát*). Ha valamilyen funkció hiányzik, most érdemes megoldások után nézni, mert ezek az erőfeszítések most is és a járvány után is hasznosak lesznek. Lehet, hogy ez így egyszerre soknak és zavarba ejtőnek tűnik, de jó ötlet az értékesítési tölcsér áttekintésével kezdeni. Hol és hogyan lehet alkalmazni és javítani a digitális eszközhasználatot az ügyféléletút egyes szakaszainál?

Az ingatlaniroda értékesítési tölcsére így néz ki:

  • A tölcsér tetején: a teljes piac, majd a hirdetésre kattintók
  • A tölcsér közepén: lead, majd valódi kapcsolatfelvétel
  • A tölcsér alján vannak a jelenlegi ügyfelek
  • A valós kimeneti eredmény pedig a korábbi ügyfelek csoportja.

Az alábbi ábra pontosan ezeket a szakaszokat mutatja, csak éppen 90 fokos elforgatásban. Látható, ahogyan leszűkül a valóban ügyféllé váló személyek köre a folyamat során.
értékesítési tölcsér

A tölcsér teteje – potenciális ügyfelek szerzése
Szükséges eszközök: leadgenerálás, weboldal

Most van itt az ideje, hogy fejleszd az ügyfélszerzési csatornát. Nézzük át és frissítsük a portfóliót és ellenőrizzük, hogy minden lehetséges helyről gyűjtjük-e a tulajdonosi leadeket és minden lehetséges helyen hirdetjük-e az ingatlanokat (közösségi média, hirdetési felületek és a saját weboldal). Adjunk hozzá multimédia tartalmat: videót vagy virtuális bemutatást. Frissítsük és csiszoljuk a hirdetéseket. Valószínűleg nem árt, ha átírjuk a hirdetéseket is úgy, hogy relevánsak legyenek ebben az időszakban.

Nézzük át a weboldaladon a felhívásokat, a gombok feliratait. Pl. most lehet, hogy időszerűbb azt írni, hogy “Kérek virtuális bemutatást!”. Beszéljük meg kollégákkal, hogy frissítsük a profilokat. Az iroda pedig nézze át és frissítse bemutatkozását a helyi online szolgáltatói listákon – ezek fontos részét képezik a weboldalad láthatóságának (SEO, keresőmotor-optimalizálás) és segítenek a weboldalad forgalmának növelésében. (Pl. Google Business listában az iroda vagy vállalkozás megjelenítése, bemutatása.)

A tölcsér közepe – hogyan lesznek ügyfelek a lead-ekből?
Szükséges eszközök: CRM (ügyfélkapcsolat-menedzsment), marketing-automatizáció

Ha még nem használsz CRM szoftvert, akkor ideje beszerezni egyet. A marketing-automatizálás kulcsfontosságú ebben az időszakban, amikor fontos, hogy megtaláld a potenciális ügyfeleket, bármelyik szakaszban legyenek is, és ápold a kapcsolatot velük. Szintén lényeges, hogy rendszeres emailkapcsolatban legyünk a kollégákkal, mivel egy összetartó csapat támogatást és motivációt nyújthat a kényszerű távolságtartás idején.

Nem lehet eléggé hangsúlyozni az adatbázis tisztításának fontosságát sem. A frissített, strukturált ügyféllisták sokat segítenek abban, hogy releváns üzeneteket küldhessünk. Töröljük azokat az adatokat, amelyekre már nincs szükség. Hozzunk létre automatizált jelentéseket, amelyek megmutatják, mennyire vagyunk láthatóak, ilyenek pl. a weboldal nézettségi statisztika, a potenciális ügyfelek utánkövetése, marketinganyagok nézettsége.

A tölcsér alja – az üzlet megkötése
Szükséges eszközök: ügyviteli szoftver, e-aláírás, dokumentumkezelő rendszerek

Mindenképpen nehezebbé vált ez a szakasz, de nem megoldhatatlan. Megfelelő digitális eszközökkel megvalósítható az adásvétel anélkül, hogy személyesen kellene találkozni.

Ingatlanirodáknál praktikus lehet az intranet rendszer kiépítése (tkp. csak belső, korlátozott hozzáférésű online felület), ahol egyszerűbben és biztonságosabban oszthatunk meg információkat a kollégákkal. Ha erre nincs keret, ugyancsak használható a Slack vagy akár egy titkos Facebook csoport is.

De hogyan kezdjünk hozzá?
A legelső kérdés, hogy ki mondja meg, hogy hová fordulj, ha pl. nincs még weboldalad, nincs CRM rendszered és egyedül, nem irodánál dolgozol?
Pár dolog mindenképpen segítség lehet azoknak, akik minimális költségvetéssel dolgoznak:
1. az angol nyelvtudás – számtalan ingyenes eszköz létezik, ezek nagy része azonban nincs lefordítva magyarra (pl. Hubspot).
2. Technológiával már baráti viszonyban lévő családtag, barát, ismerős, aki a keresésben, értelmezésben és esetleg programtelepítésben tud segíteni.
3. A magyarul elérhető rendszerek egy része is ajánl ingyenes próbát. Éljünk vele, teszteljünk!

És a Google kereső továbbra is segít. Ha beírjuk, hogy “CRM rendszer”, a találatok között találunk konkrét rendszereket, definíciókat, fórumokat, videókat. Ha a “weboldal készítés ingatlanos” a keresőkifejezés, az első találat rögtön a webnode.hu, ahol meglévő sablonokból választva készíthető weboldal, vagy a WordPress, amelynek szintén van magyar felhasználói felülete.

Ki milyen IT eszközöket használ?
Töltsd ki 5 perces anonim kérdőívünket!
A használt rendszerekkel kapcsolatban várjuk a véleményeteket a cikk alatt a Facebook csoportunkban is!


A talpraesettség és rugalmasság eddig is követelmény volt az ingatlanosok számára, de most ezek a tulajdonságok még szükségesebbé válnak. A találékonyság, alkalmazkodás és reziliencia (ellenállóképesség, újrakezdeni tudás) által fenntartható a pozitív hozzáállás, amelyre a krízis során és után is rendkívül nagy szükség lesz.

* Realmonitor előfizetők: ha Ön sem használja a jutalékriasztást vagy a hirdetésfigyelőt (melyek a Realmonitor előfizetés részei), és segítségre van szüksége, kérjük, jelezze az ugyfelszolgá[email protected] emailcímen, segítünk az elindulásban!